Tutorial Swish Max 3 (siri 1)
Penghasilan Montaj Latar Majlis
1. Buka aplikasi Swish Max
2. Pilih template Movie (800x600)
3. Pada panel Properties, klik butang Movie Properties
4. Klik pada butang Background color untuk mengubah warna latar Montaj
5. Klik OK untuk mengekalkan aturan ini
6. Masukkan Teks untuk Montaj dengan menekan butang Text Tool (T)
7. Klik dan tarik untuk membina ruang teks pada ruang Layout
8. Klik di dalam ruang ini dan masukkan teks
9. Menggunakan alatan pada panel Properties, pilih Teks dan olah penampilannya
10. Klik butang Import Image untuk memasukkan gambar
11. Pilih gambar dari computer dan klik Open
12. Klik Selection Tool (V) untuk mengaktifkan fungsi penunjuk. Kemudian klik pada gambar dan tarik gambar ke kedudukan yang sesuai.
13. Untuk mengubah saiz gambar; Gerakkan penunjuk ke penjuru gambar > klik dan tarik kepada saiz yang sesuai.
14. Ulangi langkah 6 – 13 untuk menambahkan Teks dan Gambar ke dalam Montaj ini.
15. Sekiranya ada Teks atau Gambar yang tertindih atau perlu ditampilkan di hadapan; Teks atau Gambar tersebut boleh dianjakkan lapisannya (layer). Ulang langkah 10-13 untuk memasukkan Gambar (atau Teks) untuk dijadikan latar belakang. Kemudian anjakkan Gambar (atau Teks ini) ke lapisan lebih bawah (mengikut kesesuaian) pada panel TimeLine.
16. Ubahsuai penampilan Gambar (atau Teks) latar ini (sekiranya perlu).
17. Swish Max telah tersedia dengan banyak fungsi animasi / kesan khas. Pilih media yang hendak diberikan kesan khas > klik kanan (right click) pada baris masa yang sesuai (panel Timeline)
18. Klik butang Play Timeline untuk melihat hasil kesan khas yang telah dimasukkan.
19. Ulang langkah 17-18 untuk memasukkan kesan khas / animasi kepada Teks dan Gambar yang sesuai. Untuk membuat kesan animasi / pergerakan yang berturutan; Pastikan anda merancang waktu mula dan waktu tamat bagi setiap kesan khas untuk Teks dan Gambar yang terpilih. Setiap kotak pada panel Timeline mewakili 1 frame; Dan untuk persembahan ini, peralihan sebanyak 25 frame hanya mengambil masa 1 saat (25 frame/saat – 25fps) sahaja! (Pastikan anda menekan butang stop sebelum memasukkan kesan khas baru)
20. Montaj yang terhasil biasanya akan berhenti setelah sampai ke titik hujung masa (Timeline) di sebelah kanan. Untuk menghasilkan montaj yang akan berulang secara otomatik, klik kanan (right click) pada frame pilihan (dalam baris Scene) dan masukkan fungsi Movie Control > Goto and Play > GotoAndPlay (FRAME). Sebagai contoh, kita akan memilih untuk menganjakkan sidikit penanda ulang GotoAndPlay (FRAME) selepas masa tamat.
21. Untuk contoh ini, kita akan mulakannya kembali pada frame 1 (pertama).
22. Simpan kerja anda
23. Untuk persembahan akhir, kita akan menukar fail persembahan montaj ini kepada format Flash (.swf). Penukaran kepada jenis Projector (.exe) juga adalah sesuai terutama jika persembahan ini akan dimainkan di dalam computer yang tidak menyokong format Flash. Klik menu File > Export > SWF / EXE (Projector).
24. Buka fail persembahan yang telah anda Export tadi dan lihat hasilnya!
Klik untuk lihat HASIL
0 ulasan